בואו לפני

ג'ימבו ג'ייג'ימבו ג'יי ולהקת ספא מגישים אלבום בכורה שהתבשל לאט, והטעימה מאדי ההייפ שלו שווה לחלוטין
תומר מרבני06/06/17

חברי ההרכב ג'ימבו ג'יי ולהקת ספא זוכים זה מספר שנים לחיבוק חם מקהילת ההיפ הופ והאינדי בישראל. דקל עדין, הבסיסט של להקת ספא (ראשי התיבות של סוסי פרא אמיצים), הוא גם הבסיסט של להקת Young Yosef; הגיטריסט, דין פרכטמן, משתתף גם בלהקת הראפ היהודית-ערבית HEARTBEAT (בה גם דקל עדין מנגן); המתופף והקלידן דין סובלמן ימין כנראה מנסה את מזלו לראשונה בלהקה ובהצלחה; ולבסוף, ג'ימבו ג'יי (עומר הברון), הסולן האנרגטי של הלהקה, חבר בלהקת ויקטור ג'קסון, בין יוצרי מחזמר הראפ "העיר הזאת", וגם משורר נודע במעגלי פואטרי סלאם. כל זה גרם לאותן הקהילות לחכות בקוצר רוח לצאת האלבום המיוחל הזה, והנה, זה כאן.

החיבור בין ג'ימבו ג'יי ללהקת ספא ככל הנראה התחיל כאשר ג'ימבו הרגיש שכמה מהשירים שכתב לאותם מעגלי פואטרי סלאם מכילים פוטנציאל רחב יותר, ועל כן חש צורך להנגישם לציבור הרחב בצורת אלבום ראפ-רוק מחזמרי לחלוטין. בואו לפני, אלבום הקיק-סטארט המוצלח והראשון של הלהקה (בתקווה כי את אלבומם הבא יצליחו לממן בכוחות עצמם) הוא חגיגה של ממש. אני מדבר על אנרגטיות שנות התשעימית משהו, מעין שב"ק ס' פוגשים את הדג נחש המוקדמים. דאנס רוק מתובל בפ'אנק ומוזיקת עולם אוריינטלית רקידה ושמחה. העליזות בשירים, המופקים על ידי איציק פצצתי (עומר מור) המוכשר, חברו של ג'ימבו בויקטור ג'קסון, היא המנוע האחראי להולכת האלבום המלא בכל טוב הזה.

בואו לפני', שיר הנושא הפותח את האלבום, לא ברור במטרותיו. "בואו עכשיו זה הזמן, כשזה עדיין אינדי ורק אתם מכירים / לפני שמוכרים את השירים בארומה ליד קפה קטן" שר ג'ימבו ג'יי, ומזמין את המאזין לגלות את האלבום לפני שיפול (או יעלה) להתמסחרות הישראלית המוכרת. ההגזמה לעיתים בטקסט ("לפני שנפלתי בסם, הומלכתי, רוסקתי תקשורתית ונעלמתי") מסמנת אותו כשיר מליצי ולא כהצהרת כוונות, אבל מי יודע. בכלליות, השיר הוא סיפתח מצוין ואות חימום לאלבום החגיגי והמחוייך הזה.

'עזבנו את תל אביב' הרגאיי-ש מתאר את המעבר של ג'ימבו מתל אביב לקיבוץ דורות שבעוטף עזה. ההשוואה בין החסרונות כתושב תל אביב (מצוקת החניה, בעיות המקקים, יוקר הדיור) כמו קטנות בעיני ג'ימבו, לעומת הקסם והיתרון של לגור בפריפריה, שם הכל הפוך… עד שבעיות הטילים, המתיחות באזור, המחסור בתחבורה ציבורית, ושעות פתיחת המרכולים יוצאות מפיו בהססנות המזכירה את 'הנה אני בא' של הדג נחש. בה הדובר בשיר פירט את יחסיו האמביוולנטיים – כתושב תל אביב, ירושלים, שוב תל אביב, וחוזר חלילה – עם שתי הערים.

'עשיתי' הוא השיר הישראלי ביותר באלבום. הוק דג נחשי משהו ("עשיתיעשיתיעשיתיעשיתי") וטקסט שעובר אחד אחד אחרי הדברים שג'ימבו עשה כישראלי – צבא כמובן, טיול אחרי הצבא, והתנסות בסמים קלים. כדי שלא נחשוב שיש בג'ימבו סחיות עד הסוף. כמו מעין קונטרה, מודעת או לא, ל'כמה פעמים' של רפי פרסקי, המדבר על התייחסות הצברים אל העולים החדשים. גל שירי ה"וואלאק, תראו כמה ישראלים אנחנו" (שאוטאאוט לתקווה 6, סתם לא) שהשתלט קצת על המיינסטרים הוא אולי הקונוטציה הראשונה שעולה למאזין בשיר הזה, כ"עוד שיר כזה". אבל לטעמי החדות של הטקסט מבדילה אותו ומעוררת הנאה בשמיעה.

השיר הבולט וכנראה המוכר ביותר באלבום, 'תזכרי', שיצא כבר בשנה שעברה, הוא לכאורה עוד שיר גימיקי בסגנון 'גם זה יעבור'. עם השימוש באירועים היסטוריים בולטים שקרו במדינה ומחוצה לה בערך מאז סוף שנות השמונים, ועם פזמון שכבר נהיה שגור בפי עשרות אלפי אנשים (עם התבססותו כלהיט רדיו), השיר יוצא מהדליחות שכביכול נתונה לו. הטקסט חכם ובעל חריזה מצוינת, הביצוע כיפי וממכר, ונראה שהשיר יעמוד בהצלחה במבחן הזמן.

השיר הסוגר את האלבום, 'אני והחבר'ה שלי', הוא דווקא המאופק והפסימי ביותר מבין השירים האחרים. נושא איבוד הקירבה בין ג'ימבו לחבריו עם הזמן הוא משהו שרבים מאיתנו יכולים לנכס לעצמינו, ואם לא עכשיו אז כנראה שבעתיד הקרוב. "חברים שהופכים מכרים", שורה מדאיבה, אולי בהינתן הרמז כי יש לצפות שהאלבום הבא יהיה נוגה וקודר יותר. אולי לא. בחירת השיר הזה כשיר הסוגר באלבום גורמת לתמיהה – ג'ימבו ג'יי חושף גם את הצד היותר קריר שבו בין כל ההמולה? "לפעמים החגיגה נגמרת"? או סתם אקראיות?

בואו לפני הוא אלבום שקשה להגיד עליו כמבוסס הייפים. הוא אכן מנצל מעט מהגל המצליח של המוזיקה הישראלית העכשווית, אך בכל זאת שומר על אותנטיות שקשה לי להאמין כי זה נעשה במודע. האלבום קצר וזורם ומשאיר טעם של עוד עם סיומו – יתרון שעדיף על אלבום ארוך ומייגע. הראפ האלטרנטיבי, הרוקיסטי-ספוקן וורדי-רגאיי-עולמי-מה שתרצו עומד בתקן, וקשה לי להגיד מילה רעה עליו. מה שכן, אשמח אם באלבום הבא יהיה שינוי גיוון מוזיקלי. אין דבר רע במוזיקליות הנוכחית של ג'ימבו ג'יי ולהקת ספא, אך לשמוע אותם על ביטים שונים וסגנונות שונים יהיה מרענן יותר וישאיר אותם רלוונטיים לאורך זמן רב יותר, כי על הטקסטים החדים ובעלי אוצר המילים הרחב של ג'ימבו הכל נשמע טוב, ומה שעושה איציק – פצצתי.