מעלה את המאסה: מורה מאסה מגיע לישראל

תומר מרבני
זה רק עניין של זמן עד שמורה מאסה ימלא אצטדיונים בהופעותיו, והתמזל מזלנו שהוא מגיע לפסטיבל מטאור - בו נוכל לראותו אותו לפני שההייפ ישנה את הכל. אז מה כל כך מיוחד באמן בן ה-22? מבט אל תוך קריירה קצרה אך עשירה של וירטואוז מוזיקלי

Mura Masa הוא שם שלא מוכר לרבים, ובכל זאת, המפיק בן ה-22 בלבד הספיק בארבע שנות פעילותו המוזיקלית ליצור לעצמו שם חם בכל הקשור להפקות ראפ ואלקטרוניקה. יש לא מעט אמני אלקטרוניקה בריטים וצעירים שעלו לגדולה בשנים האחרונות – כמו Discolusure או AlunaGeorge, אבל מורה מאסה שונה מהם לגמרי: ההבנה שלו במוזיקת פופ, הגישה שלו להפקה ויכולות הנגינה המרובות והמופלאות שלו, הפכו אותו למוזיקאי מבוקש.

מורה מאסה הוא בעצם אלכסנדר קרוסן, שנולד בגרנזי… שבאיי התעלה הבריטיים… שבתעלת למאנש… שבין בריטניה לצרפת (נשבע, יש דבר כזה). הכינוי שלו, שלקוח מחברה יפנית לבניית חרבות באותו השם, ליווה אותו מאז חברותו כנער בלהקת פאנק שכונתית, בה תיפקד כנגן גיטרה, בס, פסנתר, תופים, וסולן. פאקינג דבר? לחלוטין. מיד לאחר מכן הוא גילה עניין בהפקת אלקטרוניקה וטראפ, כשמוריו הרוחניים הם אמנים מהשורה הראשונה כמו הדסון מוהאק, SBTRKT וג'יימס בלייק. הטראקים שהעלה לחשבון הסאונדקלאוד שלו כמפיק העלו את תשומת לבם של מספר שדרני רדיו בריטיים, ביניהם זיין לואו. משם דרכו לתודעה הציבורית נסללה כראוי.

בשנת 2014 מורה מאסה הוציא את מיקסטייפ הבכורה שלו בסאונדקלאוד – Soundtrack To A Death, שצליליו העמוסים והאקלקטיים הטו דווקא את אוזנם של הגרמנים, שם הלייבל Jakarta Records דאגו להפיץ את המיקסטייפ ברחבי העולם. שנה לאחר מכן, ב- 2015, מורה מאסה הוציא איפי ראשון בשם Someday Somewhere, שהצליח רבות בזכות הסינגל 'Firefly'. הסינגל, המארח את אמנית ה- PBR&B/אלקטרוניק סול Nao, זכה להצלחה צנועה ולהשמעות רבות בתחנות רדיו בבריטניה. זאת בעיקר בזכות האווירה הטרופיקל האוסית שלו, ז'אנר שהצליח מאוד באותה השנה. אבל גם כשמורה מאסה פלרטט עם הז'אנר, הוא הביא לו תחכום, והביט מושפע מאוד מסינתפופ ו- IDM.

ההצלחה וההכרה במאסה בעקבות האיפי שהוציא הגיעה לשיא חדש ב- 2016, כאשר שידכו בינו לבין האיש והאגדה, A$AP Rocky, כשרוקי ביקר בלונדון. מורה מאסה הציע לו שיעשו רמיקס לשיר 'Lovesick Fuck' מהאיפי שהוציא שנה לפני כן. החיבור היה מוצלח מאוד: הרמיקס יצא בשם 'Love$ick', והשיר הופיע במצעדי ההשמעות בכל רחבי אירופה ואפילו קצת בארה"ב. קונצנזוס בין קהל מעריצים שהלך וגדל, למבקרים שאהבו את שילובי הז'אנר המרעננים בהפקות של מאסה (טראפ עם קאליפסו? יש כזה דבר!), דירבנו את מאסה לעשות דברים ביג. בנוסף, גם המפיק האלקטרוני הלונדוני פור טט, הציע רמיקס משלו ללהיט, שגם הוא קיבל לא מעט תשומת לב.

אהבתו של מורה מאסה למוזיקה השחורה הפכה אותו למפיק מבוקש. סטורמזי, מטובי הראפרים הבריטיים כיום, הזמין אותו להפיק באלבומו המצליח Gang Signs & Prayer מ- 2017. NAO ממשיכה לשתף איתו פעולה הן כזמרת אצלו, והן כמפיק ומיקסר אצלה. השמועה מספרת שאף אריאנה גרנדה העתיקה את סגנונו בשיר 'Be Alright' מאלבומה Dangerous Woman, עליו קיבלו מאסה ו-NAO את הקרדיט לכתיבה.

אלבום הבכורה המלא של מורה מאסה, הנושא את שם הבמה שלו, יצא ב-2017 והביא את הבשורה לה ייחלו. עם אירוח של אמנים רבים וטובים, כמו צ'ארלי XCX, דיימון אלברן (סולן להקת בלר והגורילז) ואפילו דיזיינר – האלבום נהיה מפלצת מלאה בכל טוב של אלקטרוניקה ומוזיקה שחורה. למרות שהסינגלים מהאלבום פחות הצליחו מסחרית מאשר הקודמים, האלבום הציג שורה של שירים שמיטיבים עם המפיק יותר ויותר – מקוריים, קלילים אך מורכבים, כיפיים, וממכרים. מורה מאסה עלה על נוסחא שלא רבים כמוהו, ובמיוחד בני גילו, הצליחו לעלות עליה – לקחת מוזיקת מיינסטרים ולהביא לה טוויסט אישי, בכל מיני גוונים וצורות; בין אם זה לעוות אותה בעדינות כדי שתקבל קצת אופי משלה, ובין אם זה להוסיף לה חספוס עם פיצ'רים לא שגרתיים. אחד השירים הבולטים באלבום שמהווה דוגמה טובה לכך, הוא 'Nuggets' באירוחה של האמנית הבריטית Bonzai. השיר מתחיל עם מקצב דיסקו קליל ומרענן, שאליו מתווספים לאט לאט בס מחשמל והנוכחות המופאלה של בונזאי, שמסתמנת כראפרית יוצאת מן הכלל.

ומה יקרה בעתיד? נייל רודג'רס, אחד המוזיקאים המשפיעים ביותר על מוזיקת הדיסקו לאורך השנים, שם את עינו על מורה מאסה, שיפיק כמה טראקים באלבום הקאמבק של הלהקה הקלאסית – Chic. מורה מאסה כבר הופיע איתו פעם אחת בתור גיטריסט, והם עשו יחדיו שיר באירוחו של ויק מנסה. מורה מאסה הוציא עוד שני סינגלים מוצלחים לקראת אלבום חדש, אחד מהם הוא שיר רגאטון-ראפ עם הראפר הבריטי המבטיח Octavian, והשני עם השותפה משכבר ימים, NAO. הוא עתיד להופיע בפסטיבל מטאור, ואפילו יפרגן לנו עם עוד דיג'יי סט. ממליצים לכם להגיע לחזות בעילוי לפני שהוא מתפוצץ, ולהפעיל את השזאם על מצב אוטומטי כשהוא על העמדה.

לרכישת כרטיסים לפסטיבל מטאור

%d בלוגרים אהבו את זה: