היישר מ-LA: ראיון עם Mono/Poly

רן ברנע
לאחר הופעתו בתל אביב, תפסנו לשיחה את המפיק המוכשר מ-Brainfeeder, ודיברנו על ישראל ומיקומה הגלובלי בהיפ הופ, השפעת המערב על המוזיקה, והסצינה באל איי

מראיין – רן ברנע

עזרו בהכנת הכתבה – תומר מרבני, יואב אברהמי

צ׳ארלס דיקרסון, הידוע בתור Mono/Poly, הופיע ב-Lost Panda שבאבן גבירול, ביום רביעי, ה-25.5.16. דיקרסון ידוע בתור ביטמייקר מהסצינה הטרייה של לוס אנג׳לס, והוא חלק מהלייבל האקלקטי של פליינג לוטוס – Brianfeeder, יחד עם שמות כמו ת׳אנדרקט, גסלמפ קילר וקמאסי וושינגטון.

דיקרסון מאופיין בביטים קיציים של לוס אנג׳לס שטופת השמש, יחד עם גליצ׳ים אלימים ואלקטרוניקה חותכת. הסינת׳ים של החוף המערבי משחקים אצלו קלף חזק שלו נותן טוויסטים עתידניים ואפוקליפטיים. כמו כן, הפיק דיקרסון יחד עם ת׳אנדרקט את השיר untitled 08 מאלבומו האחרון של קנדריק למאר.

תפסנו את דיקרסון לשיחה לקראת עלייתו לסט, שבה דיברנו על ההגעה לסאונד הייחודי שלו, איך הגיע לישראל, והעבודה על השיר ללמאר.

קודם כל, אני שומע הרבה אמביינט לאורך האלבומים שלך. למשל ב-Cryptic, יש את הפתיח של "Spaceshift", שנשמע כמו משהו שטים הקר עשה. זה נשמע מלודי וקצבי מאוד בעת ובעונה אחת – איך הגעת לסאונד הזה?

רוב סאונד האמביינט שאני יוצר בא מסינת׳ שנקרא Access Virus TI. אני מנסה לסטות מלהשתמש ביותר מדי פריסטים אבל אני חושב שזה היה פריסט של הסינת׳ ששולב עם כמה אלמנטים שעיצבתי את הסאונד שלהם… זה רק התאים באופן מושלם בזמנו.

הנה שאלה שבטח שמעת רבות, אך אי אפשר שלא לשאול אותה – איך הגעת ללהפיק את "Untitled 08" של קנדריק לאמאר?

זה התחיל עם ת׳אנדרקאט שביקש ממני לשלוח תופים. דבר הבא שאני יודע קנדריק בחר לרפרפ על זה בסטודיו שלו. כשפעם ראשונה שמעתי את זה אמרתי ׳אוקיי, זה פאקינג מדהים׳, אבל לא ידעתי אם הוא ישחרר את זה או לא, וכשזה שוחרר, הייתי מרוצה ממה שיצא מזה.

בהתחלה, שהאלבום רק יצא, משום מה היה נפוץ באינטרנט ש-DJ Khalil הפיק את השיר

[צוחק] כן כן, ראיתי את זה, אמרתי "מה זה החרא הזה?״, אבל בסוף סאונוויב הוציא את הקרדיטים האמיתיים בטוויטר שלו וזה מגניב.

 

אז, איך הגעת לתקלט פה בישראל?

ובכן, הסוכנת שלי סידרה את זה ביום האחרון. האמתי שהייתי אמור לנגן בספרד באותו הזמן, אבל שינו את זה לישראל. אני אוהב את המקום המון עד עכשיו, הלוואי שיכלתי להישאר יותר אבל אני חייב לעזוב מחר בבוקר.

מה הרושם שלך מישראל עד עכשיו?

אני לא יודע איך לתאר את זה בדיוק אבל זה מרגיש שאנשים רוצים לעשות חיים. אני צריך להסתובב כאן יותר כדי להרגיש את זה אבל זה הוייב שקיבלתי. גם חשבתי שתל אביב עתיקה יותר ממה שהיא.

יש לדעתך לתל אביב את היכולת להיות עיר גדולה ברמה של אל איי, ברלין, או ערים אחרות במערב?

כן, אבל תל אביב לא צריכה לעבוד להיות עיר מערבית, היא צריכה לשאוף למשהו טוב יותר. תבחנו את הדברים הטובים שקורים במערב ותנסו לשפר אותם. קח את הולנד לדוגמה, הם עושים משהו שיותר טוב מחלק מארצות ארה״ב. אני חושב שצריך להשאיל דברים מכמה שיותר מקומות ולהימנע מלהסתכל על איזור אחד. אם אתה יכול להסתכל על העולם כניסויים שונים שאתה יכול לחלץ מהם תובנות, אתה תשיג תוצאות יותר טובות.

אתה חושב שהמצב הפוליטי בעולם, בייחוד במזרח התיכון, משפיע על המוזיקה שאמנים יוצרים?

כן, בוודאי שכן, אני מכיר אומנים שעשו אלבומים שהושראו מהדברים שקורים במזרח התיכון. אפילו בשבילי אני מרגיש שאני נאלץ לעשות אלבום שמתמודד עם מה שהולך עם ארה״ב במזרח התיכון. אני עוקב אחרי הקונפליקט הסורי לאחרונה ואני די נגעל ממה שממשלת ארה״ב עושה שם, אבל בגלל שלכל כך הרבה אנשים בארץ שלי ובעולם שיקרו לגבי הסיטואציה הזו הם יכולים להיות מבולבלים ממה שאני אומר.

מה ישראל צריכה לשפר לדעתך, כדי להעלות את המשחק בהיפ הופ?

לא שמעתי הרבה אומנים ישראלים אבל אני מרגיש שהעולם צריך לשמוע אומנים שהם יצירתיים ולא מעתיקים הכל מהמערב. תלמדו מהאגדות – בין אם זה מוזיקה, אומנות או הכל. זה תמיד טוב ללמוד מהטובים ביותר אבל גם לעשות משהו שהם לא עשו.

לסיום, על מה אתה מתכנן לעבוד?

נראה שהפרוייקט הבא הופך להיות סוג של אלבום אוסף. עד עכשיו יש לי שירים עם ת׳אנדרקאט וקימברה… אני משיג עוד אנשים לזה, אני מחזיק אצבעות להשיג את אנדרסון .פאאק וכמה אחרים.